Var försvann pengarna?
Det är en bekant fråga – "Pengarna tog slut" – men det stoppade inte dem från att njuta av det goda livet medan de hade pengar. Det var ingen ordentlig övervakning av finanserna.
Som företagare bestämmer du hur länge ditt företag ska överleva baserat på de förutsättningar du har. Löner, ett fint kontor, flygresor i business class, företagsleasing av bilar, etc. – inte den smartaste starten.
Vad är dina verkliga prioriteringar?
Pengar kommer från två håll – försäljning och ökningar (inklusive lån eller bidrag etc.).
Dina åtgärder och beslut formar din framtid. Du kan få samma summa pengar att räcka i antingen 12 månader eller 24 månader med några enkla beslut, som att anställa eller inte, kontorsval, hårdvara, prenumerationer, etc.
Kan du motivera varje utgift? Hur mycket är du villig att avstå från, och framför allt, vad är du beredd att avstå från?
Ditt absoluta fokus bör vara på försäljning. Först försäljning, sedan kostnaden för sålda varor eller kundförvärv, följt av enhetsekonomi och att behålla de kunder du har. Om du inte kan attrahera de kunder som behövs för att undvika att pengarna tar slut, är ditt företag inte livsdugligt.
Det kan låta hårt, men i grund och botten är det enkelt.
Ett företag måste vara självbärande, det vill säga inga pengar in, inga pengar ut.
Den här sidan har inget kommersiellt syfte, därav inga fält för kommentarer eller kontakt
SKRIVER OM ENTREPRENÖRSKAP, LEDARSKAP & BETEENDEMÖNSTRETS HOLOGRAM
EST. 2009
Innehållet som anges här kan inte visas på grund av dina aktuella cookie-inställningar.
Denna webbplats kan erbjuda innehåll eller funktionalitet som tillhandahålls av tredje part på eget ansvar. Dessa tredje parter kan ställa in sina egna cookies, t.ex. för att spåra användaraktivitet eller för att anpassa och optimera sina erbjudanden.
Denna webbplats använder cookies för att ge besökarna en optimal användarupplevelse. Vissa tredjepartsinnehåll visas endast om "Tredjepartsinnehåll" är aktiverat.